top of page

Farma Cultura Magazine

זה לא רק כרוב כבוש, זה כנראה הגביע הקדוש.


מחקרים פורצי דרך מתפרסמים מידי חודש במגזינים מובילים של מדע ורפואה. עוד ועוד גילויים חושפים את הקשר הבלתי נמנע בין הבריאות ואופן ההתנהגות שלנו לבין הדיירים שתופסים הכי הרבה מקום בגוף שלנו, הלא הם החיידקים הטובים שנמצאים במערכת העיכול שלנו.

הם כנראה לא רק דיירים, אלא ממש "ועד הבית" בכבודו ובעצמו.


קדרת פרמנטה, זו מעבדה של כלי אחד.


ככול שמדענים הולכים וממפים כ-100 טריליון מיקרואורגניזמים הנמצאים בגוף שלנו, שהם כ-2.7 ק"ג מסך המשקל שלנו, מתגלה מעין "מוח" נוסף הנמצא בגוף שלנו, הנותן "פקודות" מתוך הקיבה ועד למוח עצמו.

נוכחותם או היעדרותם משפיעה עלינו באופן יומיומי בהחלטות פשוטות כמו: האם לאכול גלידה, או סוף סוף להתיישב לכתוב ולסיים (!) את הפוסט הזה בזמן.

הם משפיעים גם על המערכת החיסונית שלנו, על נטייה לעלייה/ירידה או אי תזוזה במשקל, ויש מחקרים חדשים שקושרים לכל זה גם תופעות של התפתחות דמנציה ואף אוטיזם.

בזמן שהמדע מתקדם ומציע עוד ועוד בדיקות למיפוי אוכלוסיית החיידקים הפרטית שלנו, עולה מחדש קרנה של המיקרוביוטיקה הביתית. כן, זו שמשחר ההיסטוריה שימשה את האדם לשימור מזון באופן הכי בסיסי - ירקות ומלח.


אז בטח כבר כבשתם מלפפונים, כרוב, וכרובית, וכמונו הכנתם את זה בצנצנות זכוכית יפות שממתינות לנו על המדף. זה קראנצ'י וגם טעים, אבל למרבה הצער את המיקרוביוטיקה זנחנו בדרך. כי המיקרוביוטיקה שאנחנו מכוונים אליה, טריליוני החיידקים הטובים שנוצרים בתהליך של התססה, גדלים ומתבססים רק לאחר שלושה שבועות בתהליך אנאירובי המתקיים בהעדר חמצן ועוד יותר טוב בתנאי חושך.

וכאן נשמח לספר לכם על הגביע שאנחנו מצאנו, או יותר נכון קדרת התססה "פרמנטה" היפהפייה.

הקדרה מאפשרת לנו לכבוש בקלות את הירקות, ולגדל מיקרוביוטיקה עשירה ואיכותית ללא מאמץ מיוחד. תהליך ההתססה מתרחש לאורך של 3-4 שבועות (תלוי בעונה), אשר במהלכן מתפתחת חומצה לאקטית כתוצאה מהסוכרים המצויים בירק. חומצה זו מקנה לירק את טעם החמיצות הנהדר, את יכולת השימור לאורך זמן, ואת הסביבה המתאימה להתפתחות החיידקים הטובים. בתום 3 השבועות יתחלפו אוכלוסיית החיידקים 3 פעמים, עד שנגיע לחיידקים שאנו מעוניינים בהם ושמם "לאקטובאצילוס".

אם גם אתם רוצים את הקדרה בבית, יש כמה יחידות אצלנו בחנות המשק, וניתן גם פשוט להקליק כאן, להזמין הביתה ולקבל דרכנו הנחה (!):

במקום 450 ש"ח לקדירה של 5 ליטרים, רק 405 ש"ח!

לקבלת ההנחה יש להזין קוד קופון: farma

ג'מוקה מוצרי בריאות (חברים וגם שכנים), דואגים לעוד כמה מוצרים מעולים אצלנו, ואנחנו ממש שמחים על שיתוף הפעולה ועל המבצע שהם העניקו לנו. תודה.

אחרי שתציצו כאן בהדגמה תוכלו להכין בעצמכם ירקות כבושים ומיקרוביוטיקה אמיתית.

הירקות הכבושים בקדרת ה"פרמנטה" טעימים בהרבה מהירקות הכבושים שהכנו בעבר, ועם כוחות על של מיקרוביוטיקה - הגביע הקדוש של הכבושים.


הכלי והטכניקה מתחקה אחר השיטות המסורתיות של כבישה :

-ירק טרי ואיכותי (לא לכבוש ירקות "עייפים" ועדיף גם ירק אורגני)

-כלי אטום לחמצן. קדרת כבישה העשויה מחימר עשיר בצורן, עם ציפוי זגוגית שאינו מכיל עופרת ומתכות כבדות. .

-מלח.

-זוג משקולת, שאם הן לא היו בעבודה הן היו מקשטות את הבית :).

מאחר והכרוב נחשב לקל להתססה ומכיוון שאנו בעיצומה של עונת החורף והכרובים עכשיו עסיסיים כל כך,

ניגשנו למלאכה ולתיעוד.

עוד דבר חשוב, שלושה שבועות זה פרק זמן מכובד הדורש סבלנות,

ועל כן מומלץ בחום- שאם כבר עושים אז עושים!

העמידו קדרה מלאה שתשמש אתכם לתקופה ארוכה וטובה.

התוצרים נשמרים במקרר לאורך זמן רב (עד 6-8 חודשים).



כרוב כבוש פשוט עם כוחות על:


צילום תהליך ההכנה - קל.



1. קדרה של 5 ליטר מתאימה לכ-5 ק"ג של כרוב פרוס וטרי. מומלץ לבחור בכרובים טריים ועסיסיים וכמובן בחומר גלם אורגני. את העלים העליונים מקלפים ושומרים בצד, ואת הכרובים חותכים לרצועות דקות של כ-ס"מ 1 בעזרת סכין טובה, או אם ברשותכם "מנדולינה" ואתם מיומנים אז היא תעשה את העבודה בקלות (זהירות על האצבעות!).

2. שוקלים את הכרוב לאחר החיתוך ומוסיפים לקערה מלח בישול גס ביחס של: 15 גרם מלח על 1 ק"ג ירק.

שימו לב שהמלח ברשותכם מכיל רק מלח ואין בו חומרים מיותרים ולא בריאים.

3. מעסים את הכרוב בעזרת המלח "בעיסוי רקמות עמוק". נחוצה כאן השקעה מכל הלב, על מנת שהמלח יבוא במגע עם כל עלי הכרוב, כי ממש כאן התחלתם את תהליך ההתססה. המתינו לאחר העיסוי לפחות 10 דקות ע"מ שהכרוב יגיר נוזלים. הנוזלים האלו ישמשו אותנו לאורך שלושת השבועות ועל כן יש לוודא בשלב זה שאכן תהליך זה מתבצע בהצלחה. עוד נרחיב.

4. בזמן שהכרוב מגיר נוזלים שוטפים היטב (מי ברז) את הקדרה והמשקולות. שלא יהיה עליהם אבק.


5. זה השלב להוסיף לכרוב תבלינים לפי הטעם. אנחנו ממליצים על ערער/זרעי כוסברה/שומר/קימל/פלפל אנגלי.

או ככה רק מלח.

ועתה מתחילים להעביר את הכרוב על כל נוזליו.

דחסו היטב את כל תכולת הקערה לתוך הקדרה, ודאו שהנוזלים מכסים את כל עלי הכרוב בצורה מושלמת. בשלב זה ניתן להניח מעל את עלי הכרוב החיצוניים ששמרנו. המתינו כ- 10 דקות להמשך הגרת נוזלים, במידה וחסרים נוזלים ניתן להוסיף מי מלח רתוחים וצוננים, כאשר נשמור על אותו יחס של מים ומלח: על כל 1 ליטר מים 15 גרם מלח גס.


6. הכניסו את המשקולות היפהפיות על גבי הכרוב והנוזלים, כך שהנוזלים יכסו את המשקולות במפלס של כ- 3 ס"מ מעל.

לסיום, סגרו את המכסה ובתעלה הייעודית הנוצרת בין המכסה לקדרה הוסיפו מים (ראו תמונה מטה).

הקשר שלכם עם התהליך הנעשה בפנים ייעשה מעתה רק באמצעות תעלה זו. כלומר, ההתססה המתרחשת בפנים תיעשה באופן עצמאי לחלוטין ללא פתיחת המכסה וללא צורך בשחרור לחצים. תעלת המים תאפשר לגזים המשתחררים מההתססה לפעפע החוצה כאשר אוויר חדש לא נכנס. על התעלה להיות מלאה במשך כל תקופת ההתססה. הציצו בה מפעם לפעם והוסיפו מים לפי הצורך.

שימו לב (מנסיון), אם המים בתעלה "נעלמים" בקצב מהיר מדי (תוך כמה ימים), שחקו טיפה עם המכסה בתוך התעלה. לפעמים המים נשאבים כתהליך של השוואת לחצים. הזזת המכסה בתוך התעלה תשחרר את הלחץ והמים יחזרו.

הניחו את הקדרה במקום מוצל וקריר למשך שלושת השבועות הקרובים.


מילוי תעלת המים.



עכשיו סבלנות - זה שווה כל רגע שחולף.

בינתיים תשמרו צנצנות זכוכית קטנות ואל תאבדו את המכסים :).

לאחר שלושה שבועות, פתחו את המכסה ותטעמו. גן עדן.

כעת, מומלץ להעביר את תכולת הקדרה לצנצנות זכוכית ולמקרר. כך תוכלו לפנות את הקדירה לתהליך התססה חדש. ניתן להתסיס בקדרה גם כרוב סגול, סלק, עגבניות ירוקות, לפת, גזר וכל ירק שאתם אוהבים....

חברים ישמחו לקבל במתנה צנצנת עטופה מקושטת בברכה.

גם אנחנו נשמח לטעימה. P:


תוספת לכל דבר!


אם בא לכם להיזכר במתכון למלפפון חמוץ של דוביק, תציצו כאן. אז עוד לא היה לנו את הקדרה... בעונת האביב נכבוש גם אותם.

עוד פרטים על הקדרה כאן

קוד קופון להנחה שהשגנו לכם: farma עם משלוח עד הבית.


מחכים לשמוע איך יצא:)

bottom of page