top of page

Farma Cultura Magazine

למי קראת עונת מעבר? סתיו

5 דברים שכדאי לזכור דווקא בסתיו

 

אולי בארון הבגדים האביב והסתיו דומים , מלתחה נעימה של בין לבין...

אבל מחוץ לארון המציאות קצת שונה.

כל ארבעת העונות הן עונות משמעותיות בחוץ, ואם נתרכז בעולם הצומח,

הסתיו והאביב הן עונות מאוד משמעותיות ולהן חלק נכבד בהתפתחות, בהבשלה, ובמחזוריות הצמח.


אולי בעצם נכון יותר להתיחס לשיא הקיץ ולשיא החורף כתקופת "מעבר " מאחר ובשיא העונה כמעט ואין התחדשות ושינוי . לעומתן עונות ה"מעבר" הן אוטוסטרדה שלמה של שינויים שהטבע מגיב אליהם מזוית השמש ומשך האור, משקעים , נדידות של בעלי חיים, פעילות של מאביקים ועד שעלה מחליף צבע ונושר...

הסתיו היא עונה מאוד משמעותית בשדה ו היא "דורשת " גם לא מעט מאמץ ,

גם של החקלאי:).



פרחי סתיו מהגינה, פרחי במיה והיבסקוס עב גביע.



סתיו "עונות ההתחלות" כמו יסודות של בניין טוב זה הזמן להשקיע בביסוס וחיזוק הבניין

מכאן נתחיל לבנות קומה אחר קומה

ונתיחס לאדמה וגם לאדם בתהליך :

"5 דברים שכדאי לזכור לעשות דווקא בסתיו":



  1. נקיון וסדר . עונת הקיץ בגינת הירקות הסתיימה וזה הזמן לעקור ולנקות הכל . בגינה עם צמחים רב עונתיים כדאי לטפח לגזום ענפים יבשים, לתת לשמש לחדור לגינה ולהכין מקום לשתילה ולזריעת סתיו. הסדר לא נשאר רק בחוץ תכניסו אותו פנימה הביתה, לארונות הבגדים , לארונות המטבח, ולרשתות החברתיות... לנקות לנקות.... לזה הזמן להוציא את המינימליזם שבכם והתכונן לקראת העונה הקרה שיהיה לכם נעים ומחמם.

  2. תחסכו באנרגיה . את אותם הצמחים מהסעיף למעלה שכבר גדלו בגינה וסיימו, יכלו להפוך בקלות לחיפוי קרקע "חינמי". האנרגיה הזו שכבר הושקעה בגינה תוכל לשמש אותכם לשמירה על טיב הקרקע והגנה מהגשם ומניעת עשבים. פשוט תאספו את העלים המתייבשים ותפזרו אותם בין הערוגות ולמרגלות העצים ניתן לקצוץ או להשאיר ככה והליכה עליהם כבר תעשה את העבודה. עוד אנרגיה נקייה שכדאי שננצל לקראת הימים המעוננים. דוד שמש זה הזמן לנקות את קולטי השמש מהאבק ולאפשר לימי השמש של הסתיו לחמם את המים ולחסוך בחשבון חשמל ובאנרגיה לא נקיה.

  3. תזרעו עם תחילת העונה. נכון שתזמון זה תמיד חשוב, אבל בסתיו אם לא נזרע מוקדם לא יהיו לנו ירקות חורף בשיא העונה ולא יפרחו לנו הפקעות חורף שישמחו אותנו כשקר. ירקות כמו ברוקולי כרובית וכרוב שמשך הגידול שלהם כ- 4 חודשים צרכים להזרע /להשתל כבר בתחילת הסתיו כדי שיכנסו לתבשילים של תחילת החורף. פקעות אם לא נטמין עכשיו נפספס את אחד התחביבים האהובים עלינו בחורף התבוננות והתפעלות יומיומית מכל שינוי ויופי. התגמול המושלם למי שזכר להטמין פרחי חורף בזמן . יקנטון פעמוני חורף , צבעוני, נרקיסים , כלניות, רקפות נוריות ועוד.. אתם עוד פה או שרצתם להטמין.

  4. להקפיד לחזור ולאכול אוכל מבושל. בקיץ כשחם ויש מגוון גדול של פירות קיץ ונדמה שהתזונה שלנו ממש יכולה להתבסס על אוכל טרי, קל, עשיר במים וסוכרים וזהו. עכשיו שהעונה תלך ותתקרר כדאי לחזור ולחמם את הגוף במאכלים מבושלים ופירות וירקות עשירים בסיבים ובויטמין C אוכל עם שומן ממקור צמחי נגדי חימצון ועוד... איך יודעים מה עשיר בכל זה? מה שגדל בעונה זו תמיד התשובה:). בסתיו תמצאו צנוניות, גיואבות, רימונים, בטטות , תפו"א, אבוקדו, קולורבי, שומרים, תפוחי עץ , אפרסמונים ועוד.

  5. לבלות בחוץ. אל תפספסו את העונה הכי נעימה לבלות בחוץ..חודשיים וקצת ואז נהיה קר ורטוב. מוזמנים להצטרף אלינו ולבלות בפארמה עם סלסלת פיקניק, סיור בגינה או סדנאות עונתית תוכלו להתעדכן כאן

סתיו אצלנו בגינה -מימין לשמאל: ארוחת צוות , שתילות חדשות, גבעת הקומפוסט ליד הערוגות.




אולי יעניין אותכם כמה מוצרים שאנחנו אוהבים במיוחד בסתיו :

 



ככה קל להכניס את הסתיו הביתה.

הכירו את המוצר החדש שלנו עציץ מים

כלי השרשה והנבטה בשני חלקים.

מישהו אמר גלעני אבוקדו?


חלק תחתון ואזה יפיפיה

חלק עליון מצר את הפתח ואידיאלי לשמור מהרקבה של הצמח.

שני החלקים נפרדים וניתנים לניקוי בקלות גם במדיח .

עוד פרטים כאן









 


עכשיו זה הכי וואבי סאבי

מה זה "וואבי סאבי" ? תסתכלו מסביב.



זה היופי של חומר שמתישן , שמתפרק לאט...


זה המתח והקשר בין חומרים שונים אבל טבעיים.

ספר שמעורר יצירה ומחשבה

ספר טוב ליד כוס תה סתוי.


המשך קריאה כאן










 

סדנת יסודות הגינון חוזרת עם הסתיו.

מפגש חד פעמי של שעתיים וחצי

לגנן המתחיל וגם למנוסה.

מתנה טובה לעצמכם או למי שאתם אוהבים .

פרטים נוספים ועוד מפגשים כאן




bottom of page