top of page

Farma Cultura Magazine

למלא ולגלגל או במילים אחרות הסיר הכי יפה בעולם


לפני כמעט שנה מיכל וקסמן מחברת ספרי האוכל (בינהם נדמה שאין בית שמגדל ילדים בלעדיו "טעמים ראשונים" מכירים?!), כתבת אוכל, מתכונאית וכותבת הבלוג "בואו לאכול" חזרה הביתה עם צרורות של מנגולד צבעוני מהשדה שלנו. התוצאה לפניכם מתכון לעלי מנגולד ו/או סלק ממולאים מתוך מדור מתכונים שהיא כותבת בעיתון סוף השבוע "גלריה" של "הארץ".


ועכשיו קארמה, עברה כמעט שנה. אני נזכרת ומתייגת אותה על עלי המנגולד הצבעוניים שחזרו לגינה והיא אי שם ברחובות יפו הלא רחוקה, מחפשת מסתבר בדיוק באותה שעה את אותם העלים. וכאן אתם נכנסים, החלפנו חיבוקים וירטואלים, זכרונות ועל הדרך קבלנו את המתכון במיוחד בשבילכם.


צילום: מיכל וקסמן


סיר ממולאים של עלי מנגולד ו/או סלק // מיכל וקסמן


מה צריך?:

כ- 50 יחידות של עלי מנגולד ו/או סלק עם גבעולים.


מצרכים למילוי:

1 כוס אורז בסמטי או עגול

1 סלק קטן מקולף

1/2 בצל ביננוי מקולף

1/2 כפית גרדת תפוז

1 עגבניה קטנה בשלה

מיץתפוזים סחוט טרי מ 1/2 תפוז קטן

חופן נדיב של עלי פטרוזיליה

3 כפות שמן זית

מלח ים


לבישול הממולאים:

2-1 סלקים מקולפים ופרוסים דק מאוד

גבעולי הסלק או המנגולד הצבעוני פרוסים לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ

מיץ סחוט טרי מלימון שלם

מיץ סחוט טרי מתפוז דם או תפוז רגיל

2 כפות רכז רימונים

1/2 כפית גרידת תפוז

1 כוס מים

מלח ים

שמן זית לזילוף


הכנה:

מכינים את העלים למילוי:

מביאים מים לרתיחה.

קוטמים את הגבעולים המחוברים לעלים ושומרים אותם בצד. מסדרים את העלים בערימות לא גדולות, אוחזים כל ערימת עלים בעזרת מלקחיים וחולטים אותה במים רותחים. מוצאים ושותפים תחת מי ברז קרים.

מסננים ומסדרים בערימה.


מכינים את המילוי:

במעבד מזון טוחנים את כל חומרי המילוי חוץ מהאורז, עד לקבלת תערובת אחידה. מערבבים היטב את האורז עם יתר המרכיבים.


מכינים את הסיר:

בוחרים סיר נמוך ורחב שיכול להכיל את העלים הממולאים בשכבה אחת צפופה מאוד. מרפדים את הסיר בפרוסות סלק. ממליחים ומזלפים שמן זית.


ממלאים את העלים:

מניחים כמה עלים חלוטים על גבי משטח העבודה, כשצידם החלק, המבריק כלפי מטה וחלקם הרחב קרוב אליכם. בעזרת סכין חותכים ומסירים בעדינות את העורק הצבעוני העבה במרכז העלה, כך שחלקו העליון של העלה נשאר שלם וחלקו התחתון מחולק לשניים. מניחים את חלקו התחתון הימיני של כל עלה שלם ללא חתך. בחלקו התחתון הרחב של כל עלה מניחים פס צר ומהודק של מילוי. מתחילים לגלגל כל עלה, גלגול מהודק סביב המילוי בתנועה שכיוונה מכם והלאה. כשהמילוי מגוגל ומוסתר מקפלים את שולי העלה לאורך, מימין ומשמאל בצורת מעטפה פתוחה. ממשיכים לגלגל את העלה בתנועה רוחבית , מכם והלאה, עד שנוצר גליל ירוק ומהודק.

מניחים את העלים המגולגלים מסודרים בעיגולים צפופים מדופנו החיצוני של הסיר, פנימה לעבר מרכזו. ככול שיהיו צפופים יותר יש פחות סיכון שייפתחו ויתפרקו בבישול.


מבשלים את העלים:

כשהסיר מלא בשכבה צפופה של עלים מפזרים מעליהם את פרוסות גבעולי הסלק או המנגולד הצבעונים. מערבבים את חומרי הרוטב בקערית ויוצקים אותם לסיר. הרוטב צריך להגיע עד גובה העלים. אם צריך מוספים עוד מים. ממליחים שוב ומזלפים שמן זית בנדיבות.


מניחים צלחת גדולה מעל העלים למנוע תזוזתם כשהרוטב רותח. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים מכוסה ברתיחה פעילה אך לא עצבנית , שלא יתפרקו העלים. מניחים לעלים להתבשל במשך שעה או עד שהם רכים ושמנמנים והמים בסיר נגמרים. את הצלחת אפשר להוריד באמצע הבישול, כאשר חלק מהמים כבר נספגו והעלים יציבים. בסוף הבישול מכבים את הלהבת הגז ומניחים לסיר לעמוד לפחות רבע שעה על מנת להתייצב.

אוכלים חם, פושר או קר.


צרור מנגולד צבעוני בפארמה קולטורה


ד"ש ובתאבון


**תכתבו לנו בתגובות איך יצא!! ואם יש שאלות נשמח לעזור.

bottom of page