top of page

Farma Cultura Magazine

5 צעדים ראשונים לצרכנות אקולוגית במטבח.




צילום: גל גלעד


הבשורות הטובות הן שבשביל לצעוד את הצעדים הראשונים "בצרכנות אקולוגית במטבח", אתם לא צרכים לקנות משהו חדש. כבר צימצמנו, נחמד לא?


למעשה, הצעדים הראשונים הם קטנים ואין צורך לצאת בהצהרות שמעתה אתם___ טבעונים/ לא אוכלי גלוטן/ פירותנים .... NOT THAT THERE'S ANY THING WRONG WITH IT סיינפלד פתח סוגרים סגור סוגריים.

אבל תודו שזה משחרר, שלב ראשון זה בעיקר שינוי פנימה בהרגלי חשיבה.


1. תכננו רק שתיים עד שלוש ארוחות עיקריות קדימה. נמקם את עצמנו איפשהו באמצע, לא באירופה ששם יום העבודה הקצר מאפשר טיול בשווקים, ועצירה בחנויות ממכר פרטיות ומיוחדות. שם המקומיים יאספו את המצרכים הרצויים לארוחת הערב וגם זר פרחים הביתה כאקט נונשלנט ובניחוחות נו, אירופה!

ולא באמריקה, ששם העגלות הגדולות בסופרים רחבי הידיים יזכירו לנו שיש לנו בבית מקרר גדול XXL ומדפים וארונות ואיים ועוד כמה ארונות שיאכסנו כל בחירה שנחליט או נתלבט, ואם לא נכין היום, זה גם בתוקף לעוד שנתיים.. אז תקנה. גם שניים.

איפשהו באמצע- מזרח תיכון. לפי הנתונים של ארגון "אדם טבע ודין" נגלה שהישראלי הממוצע זורק כמעט 2 ק"ג אשפה ביום. ש- 1 מכל -4 שקיות קניות מצרכים שהכנסנו הביתה תושלך לבסוף לפח עוד לפני שהספקנו לצרוך אותה. זה אומר במילים אחרות, שקנינו יותר ממה שהינו באמת צריכים. ובקנה המידה של המדינות המערביות אנחנו ממוקמים במקום השני והלא מכובד של המלכלכים ביותר.


2. תבחרו חומרי גלם מקומים. זה בד"כ יותר אקולוגי. אוכל שלא הובילו אותו מרחוק הוא פחות מזהם. הוא גם תורם באופן ישיר לכלכלה שלנו. וכשמדובר בירקות ופירות, אז נהנה גם מערכים תזונתים ומיתרונות עונתיים.

ובהתגלמות העליונה של הטוב והמצויין של סעיף זה, נגיע למה שנקרא "פארם טו טייבל" מהשדה לשולחן .

הדרך האיכותית, הטעימה והקצרה ביותר של חומרי הגלם שלכם. נכון, היא גם לא הזולה ביותר. אבל יצור מזון ראוי שיהיה איכותי על פני זול...מהסיבות הנכונות כמובן.


3. שלבו בתפריט בבית מתכונים קלים שהם במהותם NON WASTE. בעצם, לכל איזור יש תרבות קולינרית שהתפתחה עם חומרי הגלם שברשותם ומתכונים וטעמים המשמרים ומנצלים אותם עד תום. מה זה מטבח איטלקי אם לא ניצול מקסימלי של ירק טרי לצד ירקות ושאריות פסטה ביום למחרת? כך נהגו אבותינו ובטח סבותינו. ואנחנו שנהיה לנו ממש קל בחיים... אתם כבר יודעים מה.. יבאנו את המזון וגם זרקנו.

אני אימצתי כמה טיפים שקלים לי במיוחד. אמנה שלושה ואתם מוזמנים להוסיף עוד רעיונות בתגובות למטה.

א. עגבניות שרי מקומטות הופכות לעגבניות שרי (סוכריות) מיובשות בתנור, והן תוספת מושלמת עם תוקף ארוך במקרר לכל סנדוויץ שתחפצו. *אותו עקרון לפלפל הקלוי. מתכון פשוט ושפשוט תמיד מצליח בתחתית הפוסט

ב. מרק ירקות זה ברור, אבל הקליפות של הירקות הם חומר גלם מצויין לציר ירקות. פשוט להעמיד שני סירים באותו הזמן. מאוד יעיל גם בשלב ההכנה וגם בשימושים העתידיים.

ג. בננות רכות. הפריזר ישמח לקבל תוספת פרי קפוא ולכם בכל רגע נתון תהיה האפשרות להכין גלידה מהירה ממש או עוגה.


4. ותרו על הנוחות בקניה עם שקיות פלסטיק ועגלות סופר גדולות. כן, אם נוותר על הנוחות נקנה פחות. פשוט. לסופר הגדול תוכניות אחרות. הסופר רוצה שיהיה לכם נוח לקנות, שתפגשו מוצרים שלא הופיעו ברשימה שלכם, שתגדילו את הקניה שלכם במבצע על שני פריטים ויותר. הסופר דואג לסופר. עוד הוסיפה לנו עוקבת לסעיף הזה שנשים לב שמוצרי הצריכה הבסיסים שלנו נמצאים בהיקף הסופר ושאר מוצרי הנוחות והמבצעים נמצאים בלב. זה כמובן לא מקרי.


5. תאהבו את המקרר שלכם ריק. כן! כשמנינו את הצעדים האלו בסטורי שלנו, הצעד הזה עורר המון תגובות. בצדק.

והנה, אמרנו שהשינוי הוא קודם כל מחשבתי. מקרר מלא מתכתב עם אושר ועושר ללא מעט אנשים.

אבל עם יד על הלב, המגירות העמוקות והמדפים שעל הדלת ....מה שם קורה?

זה בסה"כ עוד ארון שהמנימליזים יפה לו והנקיון והסדר נחוצים לו. מי אמרה מינימליזים?! אה, קבלו מארי קונדו במקרר.



תמונה מהבלוג של jessie may


מקרר של סתיו שרואים מה יש בו. אם זה לא אושר ועושר, מה כן?

איך מאכסנים ירקות לאריכות ימים וטעם? בקרוב.



מתכון עגבניות שרי מיובשות:

תוספת מעולה לכל סנדביץ', יש לזה מרקם וטעם שיקפיץ כל ביס.



מגש עגבניות שרי צלויות בפארמה קולטורה.


שלושה דברים חשובים שצריך לדעת וצאו לדרך:

1. ההצלחה תמונה בריכוז הסוכר של העגבניה. ממש לא צריך להוסיף סוכר(!) ככול שהעגבניה מתוקה יותר ככה כשהן מתיבשות ריכוז הסוכר גבוה יותר.

2. תשמרו על חום תנור בינוני 160 מעלות, והכי חשוב להוציא בזמן. לא חי מידי ולא מיובש מידי . אין טוב ממראה עיניים וטעימה, אם בא לכם לזלול את כל המגש, זה מוכן.

3. שימור המעדן. מלאו צנצנת מעוקרת, כלומר צנצנת סטרילית שעברה חימום במים רותחים לכ- 5 דקות. ולאחר שמלאתם אותה בעגבניות מצומקות הוסיפו שמן זית איכותי לכיסוי מלא. שלא יווצר מגע בין העגבניה לאוויר ויגרום לריקבון.

מה צריך:

1.סלסלת עגבניות שרי מתוקות (אנחנו משתמשים בעגבניית שרי הכי מתוקה "שרי בלינדה של בלה מיה") שכבר לא בשיאה. אפשר להכין מכל כמות שיש בבית, אבל זיכרו זה מתכווץ.

2. שמן זית לפי גודל הצינצנת.

3. מלח ים גס, פלפל שחור.

4. ענף תימין או אזוב *לבחירה, אפשר לוותר.

אופן הכנה:

1. הפעילו את התנור לחום של 120 מעלות.

2. שתפו היטב את העגבניות שרי ויבשו אותן.

3. חצו את העגבניות כך שתצרו שטח פנים מקסימלי.

4. רפדו תבנית בנייר אפיה.

5. הניחו את השרי כאשר הקליפת העגבניה נמצאת כלפי מטה.

6. תבלו את העגבניות במלח, פלפל שחור לפי הטעם ואם בא לכם תוסיפו גם תבלין מהגינה. אל תוסיפו שמן זית בשלב הזה.

7. הכניסו את התבנית ותשארו בקשר עין. לרוב העגבניות יהיו מוכנות כעבור שעתיים. תסתכלו מידי פעם ותטעמו. רצוי להגיע לשילוב של יבוש העגבניה וניגעות עדינות של צריבת חרוכה.(ראו תמונה)

8. הכניסו את העגבניות צנצנת נקיה וכסו את העגבניות בשמן זית.

9. הכניסו למקרר או חלקו במתנה לחבר .


צימצום בזבוז נעים

בתאבון.

bottom of page